onsdag 19 juni 2013

Victoria, Victoria! av Alice Bah, Elisabeth Tarras-Wahlberg

Den här boken är utgiven 2002. Den är skriven som en intervju med frågor och svar. Victoria, som när den här boken gavs ut bara var 25 år, ger intryck av att var både klok och mogen. Det var mycket intressant att läsa hennes svar på intervjufrågorna. Alice Bah kommer ibland med egna reflektioner runt Victoria och vad hon sagt. Det är en ganska liten del av boken men även de tillför en hel del. Det finns även många fian bilder i boken. Det som jag kunde ha varit utan är det sista kapitlet där Elisabeth Tarras-Wahlberg berättar om Victoria och sin roll som hennes mentor. Det tyckte jag inte gav någonting, men det var ju ett ganska kort avsnitt...

"Hur var det i början?
- Det var jobbigt . . . jag kände mest: "Varför ska jag?" (skratt) Men mamma var bra, hon lärde mig vad som idag är en självklarhet för mig, att "man har så roligt man gör sig". Människor är ju olika duktiga på att berätta, en del är oerhört vältaliga och karismatiska, dem är det enkelt att lyssna på, man dras med, medan andra kräver mer uppmärksamhet. Mamma brukade säga: "Lyssna på vad de verkligen säger!" Det var inte självklart för en femtonåring men nu har jag lärt mig skillnaden mellan aktivt och passivt lyssnande och det har hjälpt mig mycket. Om man koncentrerar sig på innehåll och sammanhang blir nästan allting intressant. Det i sin tur gör att jag verkligen uppskattar privilegiet att få vara med i så många olika sammanhang och träffa så många intressanta personer. I min roll är det viktigt att vara så pass påläst och insatt att jag kan presentera och representera många olika saker - för mig finns inget alternativ till att lyssna och fråga och lära mig mer och mer." s. 33

"Som ett långt, evigt studiebesök skulle man kunna beskriva hennes vardagliga liv. Fast inte i en av stans butiker eller i bygdens största fabrik som för de flesta av oss någon gång i livet, utan från valda delar av allt mellan himmel och jord. Och det ger utdelning. Hennes kunskaper inom de olika ämnesområden hon tagit del av så här långt (och det är många) är inte av samma omfattning som den forskares eller hantverkares vars arbete hon följt. De är dock goda nog att kunna levereras i form av en pedagogisk förklaring av till exempel hur atomerna klyvs i en kärnreaktor, vilken effekt larven som orsakar bilharzia har på människokroppen eller hur jordytans olika skikt är beskaffade. Av någon ogin anledning ifrågasatte jag elden bakom hennes engagemang - om det sedan handlar om tur eller lyckad fostran är egentligen oväsentligt. Hon är engagerad och engagerande. Hennes entusiasm smittar, vilket jag aldrig tror skulle vara möjligt om hon inte själv verkligen var intresserad." Alice Bah s. 86

Victoria tycks efter några skakiga år i tonåren och tidiga 20-års åldern (och hon är knappast ensam om att kämpa lite med att hitta sig själv i den åldern) ha landat i sin roll som kronprinsessa utan att tappa bort Victoria. Hon ger verkar vara Mycket plikttrogen med en stark längtan efter att representera Sverige på bästa sätt, men även efter att kunna hjälpa människor. Citaten här ovan har jag valt eftersom jag tycker att de visar på Victorias kloka inställning att verkligen intressera sig för de människor hon möter och se alla olika uppdrag hon får som en chans att lära sig något nytt. 

Jag köpte den på en second hand butik men den finns att köpa från både bokus och adlibris, billigt! Mitt begagnade exemplar var faktiskt något dyrare det är att köpa nytt där ifrån.

Andra böcker om Kronprinsessan Victoria:
Victoria : prinsessan privat - Johan T Lindwall
Victoria: prinsessa och mamma - Johan T Lindwall
H.K.H. Victoria-ett personligt porträtt av Catarina Hurtig
Victoria: drottning med tiden av Herman Lindqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar